Consecintele desfranarii Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca femeia nu este rea, ci patima cu care poate fi privita si inteleasa. Nici trupul ei nu e rau, ca un suport al sufletului, care trebuie sa devina templu al Duhului Sfant, ci privirea patimasa, atingerea pacatoasa, chiar si cu gandul, dorinta de a-l poseda. Ceea ce este rau intr-o patima nu este lucrul sau materia, ci pofta cazuta, masura pacatului pe care o atasam acestora, deci nu lucrul, ci reaua lui utilizare, lipsa de descernamant in legatura cu el. Trebuie aratat si faptul ca, in legatura cu aceasta patima, gravitatea si culpabilitatea ei poate deveni mult mai mare, iar efectele ei mai adanci si mai periculoase, in cadrul familiei, decat inainte de intemeierea ei. Mai mult si mai greu pacatuieste patimasul in cadrul familiei decat inaintea intemeierii acesteia. Mai mare este orbirea celui ce nu a reusit sa descopere adevarata semnificatie a casatoriei crestine si iubirea sotiei, decat a celui care nu a descoperit acestea, intr-o relatie trecatoare. Ca si pacatul impotriva Duhului Sfant, aceasta atitudine insemna indiferenta, sfidare, negare a tainei cununiei, a persoanei celuilalt, o invartosare in pacat si lipsa iubirii. Este mai mare caderea celui ce cauta, in cadrul familiei, sa insitutionalizeze placerea personala, decat a celui ce o cauta ocazional si in fuga. De aceea, sub paravanul unei vieti familiare oneste se pot ascunde pacate si crime dintre cele mai inspaimantatoare. Omul stapanit de aceasta patima "pierde simtul pudorii, care este unul dintre elementele fundamentale ale moralitatii. Devine un cinic, isi istoveste fortele fizice si intelectuale, isi ruineaza avutul, poate fi atins de boli grele, contagioase si mortale, isi roade floarea tineretii pentru ca desfranarea aduce intotdeauna o batranete prematura. Desfranarea e un pacat care produce obisnuinte tiranice, ce paralizeaza orice avant spre desavarsire. Desfranatul devine egoist si obsedat. Echilibrul puterilor sufletesti este rupt. Trupul este acela care comanda tiranic, iar vointa devine sclava acestei patimi rusinoase". Patimasul nu reuseste sa patrunda in miezul fiintei iubite, ci se ciocneste si se impotmoleste in invelisul care acopera taina sufletului ei - atat de sarac in forme si manifestari, in comparatie cu inima. El nu mai intelege taina pe care celalalt o reprezinta, o taina pe care el este dator - pentru a nu-i distruge farmecul - sa o sporeasca, inaltandu-se astfel si pe sine, ci reduce acest mister la trup si nici macar pe acela nu-l intelege just, ca un mediu, un suport al vietii spirituale, chemat sa devina " templu al Duhului Sfant", ci il considera o sursa de neintrecute placeri". Manifestarile Desfranarii Patima desfranarii se desfasoara dupa un scenariu si potrivit unui mecanism ce are mult mai multe in comun cu instinctul si cu pofta, decat cu ratiunea si cu discernamantul. Declansarea si derularea patimii desfranarii este insotita de unele manifestari:
(a) o stare crescanda de neliniste si de agitatie, un zbucium si o tulburare sufleteasca in continua progresie;
(b) o tulburare a sufletului si un tremur continuu al trupului, in asteptarea tot mai nerabdatoare a momentului implinirii ei;
(c) o reducere progresiva a factorului rational, in favoarea celui rational, patimas, o stingere a discernamantului, o intunecare a ratiunii, a puterii de judecata si de eliberare, sfarsind prin pierderea controlului asupra lucrarilor sufletului si a simturilor;
(d) o teama si o adversitate, o gelozie bolnava fata de tot ceea e i-ar putea periclita implinirea patimii, fie ca este vorba de persoane, fie de obiecte;
(e) o tiranie a patimii asupra patimasului, care conduce nevitabil spre declansarea ei. Toata aceasta tensiune e o teama de necunoscut. Teama ca nu cumva cele gandite si dorite sa nu se implineasca dupa scenariul laborat. Teama ca persoana vizata nu se va ridica la nivelul steptarilor, ca nu se va lasa antrenata in acest mecanism al patimii. Teama de a nu fi inselat in dorinte si asteptari. Teama de a nu pierde mai mult decat rapesti, de a nu afla altceva si mai putin decat doreai, in final, teama de a nu pierde "lucrul" iubit sau de a nu fi abandonat de acesta. Dupa indeplinirea dorintei si disparitia placerii, desfranatul se simte un izolat, un singur si un strain chiar si langa victima lui, langa care credea ca va simti si trai viata din plin, cu toata fiinta sa. Are un sentiment de zadarnicie si un regret, ca unul ce n-a intalnit ceea ce a dorit, un sentiment de frustrare si angoasa. Desfranarea e un Pacat Desfranarea este pacat foarte mare pentru ca rapeste omului curatia trupeasca si sufleteasca, distruge sanatatea, intuneca mintea, impietreste inima si indeparteaza pe om de Dumnezeu. Sfantul Duh prin gura Sfantului Apostol Pavel ne invata sa fugim de desfranare: "nu stiti ca trupurile voastre sunt madulare ale lui Hristos? Luand deci madularele lui Hristos le voi face madularele unei desfranate? Nicidecum! Sau nu stiti ca cel ce se alipeste de desfranata este un trup cu ea? "Caci vor fi - zice Scriptura - cei doi un singur trup. Iar cel ce se alipeste de Domnul este un duh cu El Fugiti de desfranare! Orice pacat pe care-l va savarsi omul este in afara de trup. Cine se deda insa desfranarii pacatuieste in insusi trupul sau. Sau nu stiti ca trupul vostru este templu al Duhului Sfant, Care este in voi, pe Care-L aveti de la Dumnezeu, si ca voi iu sunteti ai vostri? Caci ati fost cumparati cu pret! Slaviti, dar, pe Dumnezeu in trupul vostru si in duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu" ( 1 Corinteni 6, 15-20). Despre acest pacat al desfranarii, Sfantul Apostol Pavel ne spune ca cei ce se fac vinovati de astfel de pacate, nu vor mosteni imparatia lui Dumnezeu (1 Corinteni 6, 9-10), ci vor fi pedepsiti in "in focul cel vesnic" (Isaia 33, 14; Matei 25, 41). Cum sa te pazesti de ispitele tineretii Sfantul Teofan Zavoratul spune ca tanarul trebuie sa se pazeasca a nu cadea in aceasta cumplita stramtoare. Nu calca pe acest drum! Alunga semnele care il vestesc - tristetea aceea fara sens si simtamantul de singuratate. Impotriveste-te fatis. Daca te-ai intristat, nu te lasa in voia visurilor, ci indreapta-ti atentia asupra vreunui lucru de seama si va trece. Daca ti s-a facut mila de tine, sau te gandesti cat de bun esti, grabeste a te dezmetici si alunga toanele acestea cu o anume severitate si hotarare fata de tine insuti, limpezindu-ti mai cu seama gandul sanatos al usuratatii celor ce-ti trec prin minte. O smerire sau o micsorare de sine, voita ori intamplatoare, in acest caz ar fi ca apa turnata peste foc. Trebuie avut grija ca acest simtamant sa fie inabusit si alungat mai ales pentru ca el porneste o miscare. Daca te vei opri aici, nu se va mai petrece nimic; nu vei mai avea nici dorinta de a placea in mod deosebit altora, nici de a te imbraca cu haine frumoase, nici de a iesi tot timpul la plimbare.
Daca acestea navalesc, lupta-te cu ele. Cea mai buna aparare sta in cea mai severa randuiala in toate: in lucrarile trupului si inca mai mult in lucrarea mintii. Sporeste-ti studiile, stai acasa, nu te deda la distractii. Daca trebuie sa iesi, pazeste-ti simturile, fereste-te de persoanele de sex opus si - mai ales roaga-te. Pe langa aceste primejdii care vin din insusirile tineretii, mai sunt doua. Mai intai, un fel de a cugeta care ridica in slavi cunoasterea rationala sau ratiunea personala. Un tanar socoate drept titlu de cinste sa arunce o umbra de indoiala asupra a tot ceea ce exista, lasand la o parte cele ce nu se potrivesc masurii cu care judeca el lucrurile. Aceasta este de ajuns pentru a-si smulge din inima trairea care se naste din credinta, prin Biserica, si ramane singur. Cautand inlocuitori pentru ceea ce a lepadat, se arunca in teorii faurite fara nici o legatura cu Adevarul dumnezeiesc; se incalceste in acestea si izgoneste din mintea sa toate adevarurile de credinta. Prapadul e inca si mai mare daca aceste teorii ii sunt puse la indemana in scoli si daca un astfel de duh stapaneste acolo. Oamenii de astazi cred ca intra in stapanirea adevarului, dar nu fac decat sa stranga idei cetoase, desarte si ciudate, in cea mai mare parte a lor impotrivindu-se chiar simtului realitatii; numai ca aceste idei ii atrag pe cei nepriceputi si devin un idol pentru tanarul iscoditor. In al doilea rand este felul lumesc de a cugeta. Chiar daca acesta ar putea sa para folositor, atunci cand domina intr-un tanar se dovedeste o adevarata pacoste. Se arata printr-o viata dusa incoace si incolo de senzatiile primite prin simturi, printr-un fel de a fi in care persoana zaboveste foarte putin in launtrul ei, fiind mai mereu in afara, fie in visuri sau realitate. Cugetand astfel, omul uraste viata launtrica si pe cei care vorbesc despre ea si o traiesc. Pentru el, adevaratii crestini sunt niste mistici cu mintile zdruncinate sau niste prefacuti si asa mai departe. Nu poate ajunge la intelegerea adevarului, fiind impiedicat de duhul lumii atat de prezent in cercurile de viata lumeasca in care tanarul este ingaduit fara nici o retinere, ba chiar e sfatuit sa intre. Prin legatura cu ele, toate ideile si obiceiurile stricate ale lumii sunt presarate in sufletul deschis al tanarului, care nu a fost prevenit din timp si nici pregatit sa li se impotriveasca. El acum isi formeaza o privire asupra vietii, iar acest duh lumesc se intipareste in el ca in ceara, iar el fara sa vrea ii devine fiu. Dar a fi un astfel de fiu e tot ce poate fi mai potrivnic infierii noastre de catre Dumnezeu in Hristos Iisus. Castitatea conjugala Exista si o castitate in viata conjugala, diferita de cea care-i este proprie celibatului. In timp ce acesta din urma implica o infranare totala, in cadrul casatoriei crestine, in virtutea caracterului ei strict monogam, infranarea ca atare se refera la manifestarile sexuale extraconjugale, simpla dorinta constituind deja adulter: "Ati auzit ca s-a zis celor de demult: "Sa nu savarsesti adulter". Eu insa va spun voua ca oricine se uita la femeie, poftind-o, a si savarsit adulter cu ea in inima lui" (Mt. 5, 27- 28). Tamaduirea sau ferirea de desfranare, la acest nivel, presupune punerea in lucrare a unora dintre mijloacele descrise mai inainte, indeosebi "paza ochilor" si, mai inainte de toate, "paza inimii", "caci dinauntru, din inima omului, ies cugetele rele: desfranarile, adulterul, nerusinarea" (Mc. 7, 21-22; Mt. 15, 19). Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Hristos, facand vadit rolul primordial al dorintei, ne arata si mijlocul prin care putem scoate raul din radacina: "Nu numai raul vazut, dar chiar radacina raului ne invata s-o taiem Hristos. Si pentru ca radacina preacurviei este pofta nerusinata, Domnul mustra nu numai adulterul, ci si pofta. Doctorii fac raspunzatoare pentru boala insasi pricina bolii. Tot asa face si Domnul". Desfranarea insa nu este in nici un fel legata de unirea conjugala in sine, ci, dimpotriva, aceasta este un mijloc de a se feri omul de ea. Majoritatea Sfintilor Parinti vad in casatorie, pentru cei care nu se pot infrana, un leac impotriva desfranarii; dupa unii, acesta si este unul dintre rosturile ei. Acest punct de vedere urmeaza intru totul invatatura Sfantului Apostol Pavel: "Din pricina desfranarii, fiecare sa-si aiba femeia sa si fiecare femeie sa-si aiba barbatul ei" (1 Cor. 7, 2); "sa nu va lipsiti unul de altul..., ca sa nu ispiteasca Satana, din pricina neinfranarii voastre" (l Cor. 7, 5); "celor ce sunt necasatoriti si vaduvelor le spun: bine este pentru ei sa ramana ca si mine. Daca insa nu pot sa se infraneze, sa se casatoreasca. Fiindca mai bine este sa se casatoreasca, decat sa arda" (I Cor. 7, 8-9). Castitatea conjugala despre care vorbesc Parintii, urmand Apostolului care indeamna: "Cinstita sa fie nunta intru toate si patul nespurcat" (Evr. 13, 4), nu inseamna abstinenta sexuala. Legatura sexuala tine in mod esential de casatorie. Apostolul Pavel o spune foarte limpede: "Barbatul sa-i dea femeii iubirea datorata, asemenea si femeia, barbatului. Femeia nu este stapana pe trupul sau, ci barbatul; asemenea nici barbatul nu este stapan pe trupul sau, ci femeia. Sa nu va lipsiti unul de altul, decat cu buna invoiala, pentru un timp, ca sa va indeletniciti cu postul si cu rugaciunea, si iarasi sa fiti impreuna (...)" (l Cor. 7, 3-5). Infranarea, asa cum vedem din sfatul Apostolului, isi are un anume loc al sau in cadrul vietii conjugale, dar numai pentru un timp si in vederea implinirii unor cerinte duhovnicesti foarte precise. Sfantul Grigorie de Nyssa chiar spune ca "cel prea infranat isi chinuieste constiinta, cum stabileste Apostolul (I Tim. 4, 2), si "se scarbeste si de casatorie ca de o desfranare". De asemenea, castitatea conjugala presupune ca omul sa nu fie stapanit de pofta si manat de pornirile trupului, iar unirea trupeasca a sotilor sa nu se faca din pricina lor. Astfel, Clement Alexandrinul da acest principiu: "sa nu facem nimic manati de pofta". Unirea sotilor nu trebuie inspirata de instinct, manifestare impersonala a naturii biologice, nici de dorinta, ci de iubire. Unul dintre roadele curatiei este linistea si lipsa de tulburare a inimii. De asemenea ea desfiinteaza incordarea si dezbinarea dintre suflet si trup, restabilindu-le armonia. Castitatea este usa iubirii. Fara ea, nu se poate ajunge la cunoasterea duhovniceasca. Virtutea curatiei se vadeste a fi pentru om izvor de sfintire; prin ea Duhul Sfant si Hristos se salasluiesc in inima omului, facandu-l asemenea ingerilor si chiar asemenea lui Dumnezeu. Curatia trupeasca este izvor de bucurie duhovniceasca de nespus si mai presus de placerile trupesti pe care le-a parasit pentru ea cel care a castigat-o! |