divortPărinte, de vreo șase ani sunt cu o fată cu care m-am căsătorit anul trecut. Vă rog, să-mi spuneți, cum se explică faptul, că înainte de cununie ne-a înțeles așa de bine, timp de vreo șase ani, dar din momentul când ne-am cununat, relația nu mai merge, a devenit tensionată, nu ne putem înțelege, din orice motiv ne certăm, ea nu mă mai dorește, nu mă suportă și vrea să ne despărțim. Vorbește zilnic pe calculator cu un italian, iar dacă mă apropii de ea închide rapid orice conversație; ba mai mult, are grijă de fiecare dată să șteargă tot ce vorbește cu el… Vă rog, părinte, din suflet, dați-mi un sfat și spuneți-mi ce rugăciuni să fac pentru aflarea adevărului și cum să mă comport!

Pentru că nu ați cerut de la începutul relației voastre, binecuvântarea lui Dumnezeu, prin Taina Sfintei Cununii, ci ați început viața cu păcatul curviei și ați mers așa ani la rând, un diavol (diavolul curviei) a avut de câștigat de pe urma păcatelor voastre. În momentul când v-ați cununat, l-ați fugărit dintre voi, prin Taina Cununiei, și el v-a pierdut. Pentru aceasta, ne spune Părintele Ilarion Argatu, a fost degradat și batjocorit de către tartarul iadului și a fost trimis din nou, dar și pe alții ca să-l ajute, ca să distrugă unirea pe care ați primit-o de la Dumnezeu, între voi, prin Taina Sfintei Cununii și să vă tragă din nou în jos, la păcat și să vă câștige la iad.

Dacă va reuși, acest diavol, va fi reabilitat. De aceea el se luptă și se răzbună în același timp, ca să-l câștige pe cel mai slab dintre voi, să-l întoarcă la același păcat de dinainte, însă de data aceasta păcatul este mai mare și se numește „preacurvie”, pentru că se calcă în picioare cununia pe care ați pus-o pe capetele voastre.

Soția dumneavoastră, se află în acest pericol și se luptă vrăjmașul s-o câștige mai întâi pe ea, prin a cădea în păcatul preacurviei, a neînțelegerii, a urii, distrugând căsnicia cea binecuvântată. De aceea trebuie să stați de vorbă cu soția, la modul serios, cu duhul blândeții, a înțelegerii, a sfatului bun și să-i explicați ce v-am spus eu acum, ca să știe în ce pericol se află, și poate își va reveni și i se va trezi conștiința.

În fiecare seară și dimineață să faceți câte șapte metanii și spuneți rugăciunea: „Doamne, iartă păcatele mele și ale soției mele și o întoarce cu dragoste către mine; alungă pe dezbinătorul căsniciei noastre de la noi, întărește căsnicia noastră cu înger păzitor puternic, ca să Te lăudăm până la sfârșit”. Citiți acatistul Acoperământul Maicii Domnului în zi de miercuri și Acatistul Mântuitorului și al Sfântului Ciprian, vinerea.

Dacă v-ați fi cununat la Biserică de la început și ați fi lăsat să vină copii, îndeplinind voia lui Dumnezeu, nu ați fi avut aceste probleme și ați fi avut o căsnicie fericită, întărită și binecuvântată. Bine că v-ați cununat, însă va trebui să luptați cu acest vrăjmaș care s-a obișnuit să stea la voi, să-l alungați și să vă salvați căsnicia, prin rugăciune, post și căință.

Păcat că mai sunt tineri care fac aceeași greșeală și nu știu de unde le vine necazul și distrugerea căsniciei lor.

Sursa:

De ce, se despart tinerii la un an, sau doi, sau…, după ce s-au cununat religios?

pokemon goBiserica Ortodoxă Rusă a făcut apel la jucatorii POKEMONGO – un joc din ce in ce mai popular în lume, sa respecte intimitatea altor persoane.

“Dezvoltatorii acestui joc i-au acordat în mod deliberat o dimensiune provocatoare, sugerand ca jocul poate acoperi absolut orice teritoriu.

Sper că utilizatorii jocului sa aiba suficient de multa prudența si să respecte proprietatile altora, ale organizatiilor publice și religioase, fara a invada intimitatea altora” – a declarat șeful adjunct al Departamentului Sinodal al relatiilor Bisericii cu Societatea și Mass-Media, Vakhtang Kipshidze, in urma cu o zi.

POKEMON GO – Biserica Ortodoxa le cere jucatorilor sa nu-si piarda mintile.

Potrivit acestuia, nu numai spațiile sacre, ci și cele destinate vieții private, spațiile muzeale, sunt spații în care oamenii încearca sa-si exercite drepturile și interesele lor legitime, “fara a deveni un câmp de luptă pentru participanții acestui joc fără restricții”.

Conform acestuia, punctul de vedere al Bisericii nu tine, practic, de jocul POKEMON GO, ci de modul în care aceasta atrage anumite persoane, “iar dacă este sau nu este vorba despre un joc, inclusiv de un joc pe calculator, amenințarea nu tine decat de apariția dependenței dureroase de acesta”.

Purtătorul de cuvânt al Bisericii a mai spus că, nu cu foarte mult timp în urmă, Consiliul Interreligios rus a avut o contribuție semnificativă în limitarea unor jocuri de noroc în orașele mari.

“Nu numai Biserica Ortodoxă Rusă, dar și reprezentanți ai altor religii tradiționale, observa în fascinația morbidă a unui joc, cum este pusa in pericol integritatea umană, personalitatea libera a unui om fiind compromisa de caracterul unui joc pe calculator” – a subliniat el.

sursa : www.lonews.ro

25
May

Monahul și femeia

   Posted by: admin   in Cuvinte duhovnicesti

spovedanie-5-600x322-1-e1463208891133-680x364O temă uriașă, dar tot odată destul de nedreptățită. Nedreptățită din ambele părți. O temă ce nu-și poate afla rezolvare câtă vreme va fi privită cu rivalitate.

 Au existat monahi, chiar mult mai mulți decât credem noi, care au văzut-o pe femeie în dimensiunile ei juste, adică egală cu bărbatul, chiar și când trăia în pacat. Au existat și monahi care o vedeau pe femeie în sens negativ, pentru că proiectau inconstient în ea problematica lor, uitând că pricina nu se afla în femeie, ci în ei inșiși.

De cealaltă parte, au existat femei care au colaborat cu monahii, îndeosebi cand aceia se aflau în oras sau erau episcopi, femei care au adus multe servicii Bisericii. Au existat însa și femei care s-au ferit de această colaborare. În fine, au existat cazuri de persoane afierosite, de ambele părți, care au făurit legături prin îngăduință reciprocă.

Toate cele de mai sus și îndeosebi exemplele negative de legături dintre monahi și femei au creeat o literatură analoagă, care evident a fost scrisă aproape numai de monahi. Această literatură o putem împarti în trei categorii: respingerea femeii, rețineri față de femeie și, în fine, acceptarea ei. Literatura care a avut cea mai mare răspândire este cea de mijloc, adică reținerea față de femeie.

Din categoria aceasta face parte și următorul exemplu: „Evită întalnirea cu femeie, dacă vrei să trăiești drept și să nu le dai acestora niciodată îndrazneală în prejma ta. La început, ele arată respect, care este adevarat sau prefăcut; însa, mai târziu, îndraznesc cu nerușinare totul. La prima întâlnire, ochii lor privesc în jos, vorbesc liniștit, lăcrimează cu compătimire, se comportă decent, suspină adânc, întreaba despre sfințenie și ascultă cu atenție. La a doua întalnire, își ridică puțin ochii din pământ. La a treia, privesc cu nerușinare. Dacă tu zâmbești, ele vor râde în hohote. Se împodobesc și se învârt în jurul tău, îți aruncă priviri care „propovăduiesc” patima. Își ridică sprâncenele, clipesc din gene, își dezgolesc gâtul, se îndoiesc din trup, rostesc cuvinte care trezesc patimile, își dreg vocea pentru a amăgi auzul, pâna ce, prin toate acestea ți se vâră în suflet”.

MOMENTE DIN VIAȚA PĂRINȚILOR

Sursa: ganduridinierusalim.com

Gheronda-Efrem-FilotheitulAstăzi vom vorbi despre marea boală duhovnicească, care se numește egoism.

Egoismul este o patimă irațională care biciuiește în adevăratul sens al cuvântului neamul omenesc. Toți oamenii suferim de această mare boală. Pe omul egoist, egoismul îl face de rușine și îl teatralizează.

Suntem chemați de Dumnezeu să ne nevoim, să ne luptăm împotriva acestui egoism, pentru a ne slobozi de el.

Omul vechi este starea pătimașă a sufletului, adică de fapt egoismul. Toate patimile, toate păcatele, toate căderile, au egoismul ca început, ca punct de pornire. Mare rău. Nu-l lasă pe om liniștit, ci îl tiranizează zi și noapte. Toți oamenii, în general, suferă de acest rău și mai mult decât toți eu, păcătosul.

La început, când eram lângă sfântul meu Stareț, când am mers pentru prima oară în acel loc lipsit de mângâiere din pustie, acolo lângă acel om, am cunoscut și am văzut în faptă egoismul meu.

Când eram în lume, oamenii credeau despre mine că eram un copil sfințit. Eu mă împotriveam acestor laude, însă ele încet-încet au început să-mi facă rău. Iar acest rău l-am văzut în faptă, atunci când am pus început, după Dumnezeu, să mă vindec de toate patimile mele.

Când am merg la Starețul Iosif, îndată, din prima zi, a început supravegherea, a început vindecarea mea. Mă trata cu asprime, mă mustra mereu, mă certa și asta mă obosea destul de mult, pentru că eram slab sufletește.

Este adevărat că atunci când mă mustra, adică atunci când punea medicamentul pe rană, mă durea. Egoismul se răscolea înlăuntrul meu și-mi spunea de ce Starețul folosea numai cu mine o astfel de pedagogie aspră. De ce să mă mustre? De ce asta? De ce cealaltă? Eu, cu rugăciunile Starețului, mă împotriveam, nu eram de acord, mă războiam cu el. De multe ori, după o pedagogie aspră, mergeam în chiliuța mea, luam icoana lui Hristos răstignit și plângeam deasupra ei, spunând:

Preadulcele meu Iisus, Tu fiind Dumnezeu fără de păcat, ai răbdat atâtea și atâtea rele, atâtea clevetiri, atâtea ocări și luări în râs din partea unei mulțimi atât de mare de oameni care Te urau și aveau atâta răutate împotriva Ta, dar pe toate acestea le-ai răbdat cu atâta îngăduință pentru dragostea și mântuirea mea. Iar eu, un om păcătos, un pătimaș și vrednic de milă, mă împotrivesc și spun: de ce Starețul îmi pune un medicament atât de amar pentru mântuirea mea? Însă eu primesc cele vrednice de cele pe care le- am săvârșit. Prin urmare nu am nici o îndreptățire, ci trebuie numai să fac răbdare și să ridic crucea pe care mi-a dăruit-o bunătatea Ta pentru mântuirea mea”.

Acestea le spuneam lui Hristos și cu adevărat primeam multă ușurare. Odată după un astfel de plâns, am simțit o putere in inimă, încât doream să rabd până la sfârșit, până ce mă voi fi răstignit sufletește, care să primesc după aceea învierea sufletului meu.

Multe pilde ale sfinților bărbați ne dau mult curaj ca să ridicăm și noi această cruce, această greutate în înfruntarea înfricoșătorului egoism. Egoismul este o patimă înfricoșătoare, grea, care încurcă foarte greu inima noastră. De aceea marele Părinte al pustiei, Pimen, spune că cel care vrea să-și dezrădăcineze patimile, suferă și varsă sânge. Și într-adevăr, acesta este adevărul.

Când cineva ne mustră, ne jignește, îndată înlăuntrul nostru se produce o respingere, o greutate lăuntrică, o întristare, o înăbușire, o presiune care ne împinge să ne împotrivim, să răspundem, să ne mâniem pe acel om care ne-a făcut aceasta. În acea vreme este trebuință de o strângere, trebuie să înghițim adânc în sufletul nostru otrava acestui egoism. Să înăbușim fiara care vrea să iasă afară și să ne învinovățească. Și dacă, de fiecare dată, în astfel de cazuri, înfruntăm răul în acest chip, înăbușind fiara când vrea să iasă afară, odată cu trecerea vremii, va pieri înlăuntrul nostru. Atunci când cineva va închide o fiară într-un loc închis și nu este hrănită, în mod firesc, după un interval de timp va muri. La fel și cu această fiară, egoismul, dacă nu o vom hrăni prin cedări, încet-încet, cu Harul lui Dumnezeu, va dispărea.

O fecioară a mers la Avva Pamvo și i-a spus:

– Avva, eu postesc mult și mănânc la șapte zile. Fac și alte nevoințe. Am învățat pe dinafară Vechiul și Noul Testament. Ce mai trebuie să fac ca să ajung la desăvârșire?

Atunci înțeleptul bătrân i-a spus:

– Fiica mea, atunci când cineva te ocărăște, te ia în râs, simți înlăuntrul tău că te laudă?

 

– Nu.

 

– Dar când te laudă cineva, simți că te ocărăște?

 

– Nu, Avva.

 

– Mergi, fiica mea, căci nimic nu ai făcut până acum.

Avva Pimen mai avea șase frați. Cel mai mare era Avva Anuv. Și au plecat toți frații să locuiască într-o chilie, într-un templu idolesc, lângă care era o statuie a unui zeu. Într-o zi Avva Anuv a mers și a început să arunce cu pietre în statuie și s-o ocărască. A doua zi a mers și a început să rostească înaintea ei multe cuvinte de laudă.

Când l-au văzut pe Avva făcând acestea, frații lui l-au întrebat:

 – Cu acestea pe care le faci, ce vrei să ne înveți?

 

– Iată, când m-ați văzut aruncând cu pietre asupra idolului și ocărându-l, mi-a spus ceva?

 

– Nu.

 

– Dar a doua zi când l-am lăudat, ați auzit să-mi spună ceva?

 

– Nu, Avva.

– Dacă vreți ca să rămânem toți împreună și să trăim în dragoste, așa trebuie să facem. Să-l răbdăm unul pe celălalt.

Egoismul este o moștenire pe care am primit-o de la strămoșii noștri, Adam și Eva. Ei au fost biruiți de către diavolul, lucifer. Acesta este începutul egoismului.

Lucifer era mai-marele primei cete de Îngeri. Era cel mai aproape de slava lui Dumnezeu. Se desfăta de întâiul Har. Primea vestirile, descoperirile înaintea celorlalte nouă cete. Cu toate că avea această slavă și Har, a cugetat cu vicleșug împotriva lui Dumnezeu. Spunea în sinea sa: „De ce Dumnezeu să fie atât de sus? De ce să aibă această slavă? De ce să ne închinăm Lui? De ce toate să se supună Lui? Oare eu nu pot deveni dumnezeu? Mă voi sui și eu la înălțime și voi sta lângă El. Voi deveni și eu asemenea Lui și toate se vor închina mie. Și voi avea și eu aceeași slavă”.

Când a cugetat acestea și le-a crezut, îndată Dumnezeu l-a aruncat de la Fața Sa, l-a aruncat jos. Și toată ceata sa s-a pierdut în abis. La fel este și cu orice om mândru și egoist, este aruncat de la Fața lui Dumnezeu.

Arhim. Efrem Filotheitul – Manastirea Sf. Antonie cel Mare, Tucson, Arizona

Sursa: www.marturieathonita.ro

big-cum-te-prosteste-facebook-fara-sa-ti-dai-seamaConform unui studiu efectuat de curând, Facebook ar avea o influenţă negativă asupra capacităţilor noastre intelectuale.

Deşi puţini s-ar fi aşteptat la acest lucru, un nou studiu scoate la iveală faptul că Facebook ar putea avea un impact negativ asupra intelectului unei persoane. Mai exact, reţeaua socială satisface dorinţa oamenilor de a căuta din ce în ce mai multe informaţii care se potrivesc cu propriile opinii şi de a le ignora pe cele care le contrazic.

În această situaţie, cunoscută drept „information bias” (o traducere ar putea fi „prejudecăţi în privinţa informaţiilor”), oamenii ajung să fie implicaţi în comunităţi în care majoritatea membrilor au păreri similare, ceea ce înseamnă că rareori va fi expus unor opinii diferite pe teme importante. Studiul se pare că ar fi fost efectuat în Italia, între anii 2010 şi 2014.

Astfel, cei care au luat parte la studiu au analizat modul în care se răspândesc teoriile conspiraţiei şi ştirile din domeniul ştiinţei, dar şi modul în care acţionează trolii pe internet. Au descoperit că pe Facebook, cele mai ciudate teorii, chiar dacă nu se bazează pe vreo informaţie de încredere, se pot răspândi extrem de rapid. Asta deoarece oamenii au tendinţa de a acorda mai mare atenţie informaţiilor care îi interesează şi de a le distribui.

Unul dintre efectele cele mai neplăcute este radicalizarea. Aceasta presupune întărirea convingerilor unei persoane în condiţiile în care observă că sunt mulţi oameni cu aceleaşi opinii. Soluţiile, pentru moment, nu sunt în număr foarte mare. Una dintre ele, de exemplu, fi crearea mai multor grupuri în care diverse teme pot fi dezbătute din orice perspectivă.

Sursa: jurnal.md